Rancangan Pengajaran Harian
Mata pelajaran : Sains
Tarikh : 5.10.2011
Masa : 8.30 hingga 9.30 pagi
Kelas : 5 Vetri
Bilangan Murid : 17/18
Bidang : Menyiasat Dunia Teknologi
Tajuk : Bentuk- bentuk asas
Objektif Umum : i ) Menamakan bentuk-bentuk asas
ii) Membezakan bentuk yang terdapat dalam struktur
sesuatu binaan.
Objektif Khusus : i ) Guru dapat mengajar murid menamakan bentuk - bentuk asas
ii ) membezakan bentuk-bentuk yang terdapat dalam struktur binaan.
Alat Bantu Mengajar : Objek maujud ( bentuk – bentuk asas) , gam , kadboard
Pengetahuan sedia ada : Murid-murid telah pun didedahkan dengan aspek
Nilai : berusaha, yakin
Rujukan guru : Sopia Binti Md.Yassin , Science Tahun 5 ,Dewan Bahasa Pustaka
Rujukan Murid : Buku Teks Science Tahun5
Langkah Pengajaran
Set Induksi
i) Guru memulakan aktiviti dengan induksi jingsaw puzzle yang mempunyai pelbagai bentuk asas.
ii) Guru mengedarkan sampul surat yang mengandungi puzzles.
iii) Guru mengendalikan sesi soal jawab
iv) Apakah gambar yang terbentuk daripada puzzles yang kamu selesaikan itu?
v) Apakah pandangan anda tentang gambar tersebut.
Langkah 1
i) Guru memberikan satu kadboard yang mempunyai nama bentuk asas kepada beberapa murid yang terpilih.
ii) Murid membaca perkataan tersebut dan menampalkan pada objek bentuk asas yang betul
iii ) Semua murid membaca perkataan –perkataan yang ditampal oleh rakan-rakannya.
iv) Guru memperkenalkan bentuk – bentuk asas kepada murid-murid.
Langkah 2
i) Guru membahagikan murid-murid kepada kumpulan
ii) Guru meminta murid-murid menyenaraikan beberapa contoh objek yang mempunyai bentuk- bentuk asas.
iii) Murid – murid membentangkan hasil dapatan di depan kelas.
Langkah 3
i) Murid – murid menjawab soalan –soalan dalam lembaran kerja yang diberikan oleh guru. Murid- murid berbincang jawapan dengan guru.
ii ) Guru menunjukkan satu videoclip dan murid-murid bernyanyi bersama.
Pengukuhan
i) Murid – murid membuat model yang mempunyai pelbagai bentuk asas yang berbeza.
Penilaian
i) Guru menujukkan model yang kreatif dan inovatif dalam pengajaran yang akan datang.
0 comments:
Post a Comment